Skrivet av: JMB | november 22, 2010

1ST900| Del I

Den här terminen tog jag mig ann en tvådelad 15hp kurs i ekonomisk statistik. Återigen observar jag den stora skillnaden mellan natur- och samhällsvetenskap.

När den första delen började hade jag tanken att det nog skulle vara en ”piece of cake”. Jag menar, jag har spenderat tre år på en ingenjörsutbildning, räknat både andra och tredje derivatan, flerdimensionella integraler och laplace-transform.. Statistik (?), tänkte jag, det är ju bara de fyra räknesätten.

Orig.foto freedigitalphotos.net

Procenträkning var ju inga problem… men sedan kom sannolikhetsläran. Vilken pina! Jag kämpade med att försöka förstå tankesättet, räknegången och inte minst the matematiska uttrycken.

Värre blev det. Webtentamen för delkursen hamnade på samma tid som det obligatoriska seminariet i Organisation- och vetenskapsteori. Jag lyckades klämma in två timmar att skriva tentan och jag räknade fullt ut med en omtentamen.

Idag kom resultatet. Godkänd!

Responses

  1. Är inte förvånad!


Kommentera

Kategorier

