Skrivet av: JMB | oktober 24, 2010

Baksidan av extrakurser

Nästa vecka börjar tentamensveckorna och jag har (för första gången) upptäckt hur krångligt det kan bli att läsa extrakurser på distans. Distanskurser har en tendens att anta att dess studerande bara läser just den kursen, för hur kommer det sig annars att alla tenderar att lägga sin tentamenstid vid exakt samma tillfälle?

Tidigare har jag som sagt inte upplevt detta problem då kurserna jag läst varit så kallade hemtentamen med ett par dagars tidsfrist – detta har gett möjligheten till personlig planering. Jag vill helst gärna inte ‘hoppa över’ ett tentamenstillfälle, även om det råkar vara dubbelbokat. Så, på lördag om 6 dagar har jag ett obligatoriskt seminarium mellan 10:45 – 13:00 och en efterföljande introföreläsning för nästkommande kurs mellan 14:15 – 17:00. Ovanpå detta har jag en webtentamen i statistik mellan 10:00 – 15:00. Mina beräkningar har visat att jag skulle kunna klämma in nästan 2 timmar på statistiken… om jag drar åt tiderna lite.

En sak är säker. Det blir en händelserik lördag.

Kommentera

Kategorier

