Skrivet av: JMB | augusti 24, 2010

Svenska studier

Nuvarande Högskole- och forskningsministern Tobias Krantz (FP) föreslår en form av stipendium till utländska studenter innefattande gratis studier (och uppehälle) mot att studenten i gengälld stannar kvar på svenska arbetsmarknaden ett antal år efter examen. Detta skriver SvD om idag.

Till en början var jag skeptisk när jag först läste rubriken: ”Jobblöfte ska ge fria studier”, men efter att ha läst hela artikeln och funderat… så låter det trots allt som en rimlig ”motprestation” för att få sina studier betalda, eller? För någonstans vill jag tro att studenter från Kina, Pakistan, Indien osv. inte väljer Sverige och svensk utbildning bara pga. prislappen. Jag vill tro, att den svenska utbildningen trots allt är värt besväret, för vem vill studera ”bara för att det är gratis”?

Kanske är jag naiv som tror att motivationen till högre studier borde komma av vilja och önskan att lära… och har man nu den här motivationen, så vill jag vidare tro att man faktiskt försöker ge sig själv en god utbildning, en utbildning som är värd tiden och som ger resultat. Att Sverige har ”gratis högskoleutbildning” är inte för att det nödvändigtvis är en dålig utbildning, svenska ingenjörer och forskare är några av de bästa i världen. Titta bara på pacemakern, respiratorn, kullager, och inte minst alla de områden som omfattas av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) årliga utdelning av guldmedaljen.

Men Ylva Johansson (S) har en annan åsikt:

”En väldigt osvensk modell, som jag tror att få så kallade toppstudenter är intresserade av. Om man hör till de duktigaste i världen har man nog bättre valmöjligheter än att bli livegen i Sverige, om man ska vara krass.”

Varför skulle ”toppstudenter” inte vara intresserade av Sverige? Och vad menar hon med ”livegen”? Själv finner jag ordet något diffust, och tog mig friheten att kolla upp synonymer till ordet ”livegen”.

Synonymer till ordet livegen: träl, slav
– synonymer.se

Så vad Ylva Johansson syftar på är att Sverige skulle ge utländska studenter, med detta stipendium (som är frivilligt), ett ofördelaktigt avtal? Sverige skulle alltså vara en aktiv spelar i slavhandel genom att erbjuda stipendium som betalar studentens utbildning (motsvarande 130 000-1,1 miljoner/år) och uppehälle. Är ett par år på svenska arbetsmarknaden för mycket begärt i gengäld?

Jag frågar mig själv hur mycket Sverige inte redan förlorar på alla studenter som kommer till Sverige, läser sin master/doktor och sedan säger: ”Tack och adjö.”?

Kommentera

Kategorier

