Skrivet av: JMB | augusti 5, 2010

Organiserade Studier

Anteckningar som stärker minnet.

Om en månad påbörjar jag mitt fjärde studieår på högskolan. Hösten 2007 kom med många nyheter, inte minst hur högskolan fungerar. Det är inte samma sak att studera på gymnasiet. Jag brottas fortfarande med insikten att de flesta föreläsningar inte har obligatorisk närvaro, känslan av att man ”måste”/borde inbefinna sig är ständigt närvarande.

Vi är alla olika och tar till oss kunskap på skiljda vis (vem vill vara exakt som någon annan?). Min sambo går sällan på föreläsningar, de ger honom inte så mycket säger han. För honom är kursböckerna och internet den riktiga kunskapskällan. Men vissa har inte den ”lyxen”. En del kurser är så spetsade att de saknar bra litteratur, eller så är läraren/lärarinnan en stor inspirationskälla i sig självt. Jag har funnit att en stor hörnsten till lyckade studier ligger i sättet jag antecknar.

Första veckan kunde jag titta tillbaka på mina anteckningar och finna dem oläsbara, ofullständiga eller rent utav icke-existerande. Personligen anser jag att föreläsningar är till för att komplettera kurslitteraturen men ofta är så inte fallet. Anteckningar kan vara A och O för att klara kurstentamen men inte minst för att ge gedigen kunskap!

Att skriva tydliga och enkelt förklarande anteckningar är inte speciellt lätt. Speciellt inte på föreläsningen när man måste fokusera större delen av uppmärksamheten på läraren/lärarinnan.

Nyckeln är att försöka anteckna ner det som läraren säger, förklaringar, beskrivningar, bilder osv. och sedan skriva rent anteckningarna i efterhand. Att skriva rent hjälper på många sätt även din inlärning: Hela processen är repetition av dagens föreläsning. Du läser, skriver, och fokuserar för att förstå och på ett enkelt sätt återbeskriva det som föreläsningen handlade om. Dessutom skapar du effektiv studietid. Det lönar sig!

Kommentera

Kategorier

