Skrivet av: JMB | maj 18, 2010

‘A day off to study’

I våran årskurs på elkraftsutbildningen talar vi ofta lite skämtsamt om ‘lediga’ vardagar. Det finns inga lediga vardagar i högskolevärlden – det finns bara föreläsningsfria vardagar. Detta betyder inte att man har ledigt. En utbildning är fortfarande upplagd på 40 ‘arbets’timmar i veckan, oavsett hur många föreläsningar du har i en kurs. Det är många som glömmer detta… och inte tar vara på sin tid.

Planering är allt. Det tog jag till mig under slutet av mitt första studie år på Högskolan Väst. Det är viktigt att sätta tider: Nu skall jag plugga, och nu är jag ‘ledig’. Det är inte alls fel att se det hela som ett vanligt arbete där du jobbar 7-4. Man måste sätta avgränsningar och kunna avskilja studietiden från övrig tid… vilket jag inte alls är speciellt bra på.

Måste erkänna att co-open i min utbildning gör att man får börja på ny kula efter varje arbetsperiod… man glömmer bort helt enkelt. Men nu ser jag fram emot en hel dags studerande imorgon. På agendan? Eldistribution och Kontrollanläggningar samt Datakommunikation.

Kommentera

Kategorier

