Skrivet av: JMB | januari 19, 2010

NAB300 | Vecka 3

Det är något speciellt med programmering, att tänka i logiska banor och att ställa upp relationer variabler emellan. Nu talar jag inte om matematik så som att skriva funktioner eller liknande, det känns som ett helt annat tänk att skriva de mest ”simpla” relationer mellan två givna variabler. Jag talar om kursen Numerisk Analys. Grundbulten i kursen är att använda sig av verktyget MATLAB för att hitta lösningar till diverse frågeställningar.

Denna veckan fick vi börja med att skriva funktionsfiler. Det är lite klurigt… Tricket, skulle jag vilja säga, är att tänka stegvis.

Vad händer först? Vad händer efter det? Och efter nästa då?


for i=1:length(text) ************* % A loop for every letter in “text”
*****if text(i)==char************% character in pos. i=input ”char”.
*******n=n+1; *****************% If text(i) is equal to ”char”.
*****else if text(i)==’ ‘ ********** % Any remaining char=to blanks?
***********blanks=b+1;*********% If blanks we add to variable ‘b’.
*****else
*********k=k+1;  ***************% Remaining is counted to ‘k’.
*********end
*****end
end

När jag läste reglerteknik så använde vi oss också av MATLAB till en viss del. Där lärde jag mig att det är viktigt (i all programmeringskod), och vettigt för den delen, att kommentera sin kod som man skriver. Detta underlättar för dig själv, när man ska titta tillbaka på gammal kod, och för andra som ska läsa din kod. Utdraget ovan kommer från ett av veckans laborationstillfällen. Tycker att det belyser väl det ”tänk” som jag talade om innan: stegvis.

Veckan är inte slut än. Kanske uppdaterar jag denna post till helgen.

Responses

  1. Du är underbar!
    Tänk att få någonting som ser så torrt och tråkigt ut att verka så fascinerande.
    / Lilian

    • Jag vill påstå att om inte allt så det mesta handlar om hur man framför det. Innehållet i sig kan vara mäkta intressant, medans sättet det framförs på (eller vem det framförs av) kan ha en stor inverkan på hur det i slutändan upplevs av mottagaren.


Kommentera

Kategorier

