Skrivet av: JMB | december 23, 2009

TIMSS

TIMSS är en internationell undersökning av elevers kunskaper i matematik och naturvetenskap i (svenska) grundskolan och gymnasium för att söka jämföra länders skolsystem med varandra (Skolverket). Enligt skolverkets hemsida finns det ännu ingen klar sammanställning att läsa (i pdf) men däremot har två lektorer, en professor och en ordförande inom området skrivit en artikel i DN om resultatet – det bådar inte gott, för Sveriges del.

Från att ha legat i toppen av undersökningen i matematikkunskaper 1995 verkar man nu istället ligga sist. Vad är det som är fel?

Matematiken är visserligen generell och matematikens idéer, begrepp och metoder är universella. Men det finns en annan sida som är lika viktig. Det är det specifika som framträder varje gång matematiken används. Då är det sammanhanget som avgör vilket innehåll matematiken får. Genom att koppla matematiken till relevanta sammanhang kan dess generella metoder förstås genom konkreta exempel.

För att matematiken skall bli förståelig, och användbar, krävs att man tillämpar den på ett område – exempelvis maskinteknik (läs hållfasthetslära) eller elektroteknik (läs magnetism). Enligt författarna i DNs inlägg är anledningen till det försämrade resultatet glasklar: att alla program på gymnasiet läser samma matematik. Hur kan man göra detta intressant? En mediestudent skall ha ”samma” matematikkunskaper som en naturvetare?

Som tidigare skrivits i bloggen kring matematikkunskaper i den svenska grundskolan (se: 15,2 % saknar gymnasiebehörighet och Sänkt behörighet på universitet/högskola) så är matematik ett viktigt ämne som svenska ungdomar inte blir direkt bättre på. Dagens inlägg i DN skriver exempelvis att man nu ligger på en procentenhet på 40 % vid nationella provet i matematik som inte blir godkända. Man måste hitta verklighetsförankrade ”problem” i klassrummet som löses med matematik som hjälpmedel.

Angående högskola/universitet och hur dessa påverkas, det är bara för mig att peka på den introduktionskurs i Matematik D (värd 1 veckas högskolepoäng) som erbjuds till alla nya ingenjörsstudenter på Högskolan Väst varje hösttermin. KTH är inte annorlunda, vid en distanskurs i fysik som min sambo läser, erbjöds även han att delta i skolans introduktionskurs för repetition av gymnasieskolans matematik. Den nationella sidan math.se erbjuder också förberedande kurser: LÄNK

Matematik är viktigt – vad tycker Du?

Annonser

Responses

  1. […] behovet av ökat intresse/förståelse för matematikens användning (TIMSS, 15,2% saknar […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: