Skrivet av: JMB | november 24, 2009

15,2 % saknar gymnasiebehörighet

Idag har en del nog hört på nyheterna, eller läst på exempelvis nyhetskanalen.se att Sveriges ungdomar som slutade 9:an i våras är den årskurs med flest elever som saknar gymnasiebehörighet.

Gymnasiebehörigheten är liknande den grundläggande behörighet som krävs för högskolestudier, dock på lägre nivåer: Godkänt i Svenska/Svenska som andra språk, Engelska samt Matematik. Enligt nyhetskanalen är det bristande kunskaper i matematiken som gör att många inte får sin behörighet.

I Trollhättan var 84,8 % av eleverna behöriga till gymnasiet. Motsvarande siffra för Vänersborg ligger på 88,7 % – detta är sämre än medelsnittet över landet, 88,9 %.

Att matematiken är det ämne som många fallerar på förvånar mig inte så mycket egentligen. Matematiken känns för många (gjorde även för mig själv) abstrakt och detta i sin tur ger intrycket av att matematik är svårt för att man inte har något att tillämpa det på. Själv fick jag inte min förståelse för matematikens användningsområden förrän jag började på högskolan hösten 2007.

Utmaningen är att få ungdomar att känna att matematiken är användbar. Min grundskolelärare kunde inte ge mig ett klart svar när jag frågade: ”Vad ska vi ha matematik till?” Ja, Vad ska vi ha matematik till? Kommentera gärna dina åsikter.

Responses

  1. […] tidigare skrivits i bloggen kring matematikkunskaper i den svenska grundskolan (se: 15,2 % saknar gymnasiebehörighet och Sänkt behörighet på universitet/högskola) så är matematik ett viktigt ämne som svenska […]

  2. […] Angående behovet av ökat intresse/förståelse för matematikens användning (TIMSS, 15,2% saknar gymnasiebehörighet) […]


Kommentera

Kategorier

