Skrivet av: JMB | juni 27, 2009

Nyhetsläsning | Framgång och tragedi

Det är inte ofta jag längre väljer att köpa en tidning i papper, så att säga. Åtminstone inte en vardagstidning i den benämningen så som Aftonbladet, Dagens Nyheter eller varför inte Nya Ludvika Tidningen. Anledningen till att jag betalade tio kronor var för den stora nyheten vi alla säkert hört. Michael Jackson, död.

Ska jag vara ärlig hade jag inte tänkt nämna det i bloggen. Det är så mycket hysteri kring det att jag nästan blir förskräckt av den mediastorm som en människa kan bidra till. Ingen glad sådan heller, kan man ju knappast påstå. Men som bland annat diskuterats bland kommentarerna hos christermagister, så ställer jag mig oförstående till hur man kan hysa så ”stora” känslor för en människa som man inte känner, aldrig mött och som knappast skulle känna så för en själv om händelserna varit motsatta.

Det som jag däremot läste och som kanske vore bättre att uppmärksamma, på sätt och vis, är väl ändå 300 årsjubileet av slaget vid Poltava. Det som har benämnts ”Slutet på stormakten Sverige”. Nå, det är väl ändå kanske mer tragiskt i ett vidare perspektiv.

Frågan kvarstår, är det värt allting runt omkring att vara en stjärna? Såväl i personifierad bemärkelse som ”nationalistisk”. Med framgång föds motgångar och mer ofta än sällan; tragedi.

stjärna

Responses

  1. Är det verkligen personen man aldrig träffat man har känslorna för? Är det inte snarare artisten, rollen personen spelat på scenen och i media man har känslor för och en relation till?


Kommentera

Kategorier

