Skrivet av: JMB | juni 18, 2009

Arbetsdag | FJORTON

Dagen med stort T. Många är de som glädjer sig av en förkortad arbetsvecka, inklusive jag själv. Det har hänt en del idag på jobbet. Då en kollega skall ha semester från och med på måndag så fick jag lov att låna hans produktnyckel till mjukvaruprogrammet som används för att skriva programkoden till kontroll- och skyddssystemet.

Dagen har ägnats åt att skriva korsreferenser mellan programkodsbladen. Användbart när det fungerar, annars inte så mycket. Då systemet ligger på två datorer så blir det problem, enda sättet att lösa det är att ladda en av datorerna före den andra om inte så skriver ”den andra” datorn helt enkelt över korsreferenserna som lagts in av ”den första”.

Nå, korsreferenser låter kanske inte så roligt men helt klart ett utmärkt sätt för mig att lära mig hitta i mapparna och att passa på och försöka ”tyda” vad som står. Kollegan beklagade sig något över att jag inte fått internutbildning i programmet men det löser sig nog.

Förutom ovan så har jag även fått i uppgift att förbereda ”Maintenance papers” inför kundbesöket i mitten på augusti månad. Tänk vad saker byggs upp inför en långhelg (!).

***

Än så länge ingen framgång på att ”fånga” ett par minuter med min chef. Får hoppas på bättre lycka efter midsommar.

Kommentera

Kategorier

