Skrivet av: JMB | juni 14, 2009

”Samhällets karaktär för sättet att leva”

Owl_clipart

Man läser så mycket i media om att man ska ”njuta och leva livet medans man kan”. Se på alla serier på tv där dem är 20-25 år, för det mesta singlar, som sätter karriären framför eventuellt förhållande? Jag tänker på The City och The Hills, skulle även kunna nämna Sex and the City i den kategorin.

Var och varannan månad kan man läsa artiklar och undersökning efter undersökning på kvinnor och varför de väljer karriär före familj, eller bara varför det är så. Men jag förstår inte varför man inte kan ha båda?

Vad räknas som karriär? Att du måste bli chef, ha hög lön och ligga bland favoriterna till nästa VD? En karriär kan väl lika gärna vara en lärare eller en sjuksköterska som tycker om sitt yrke och som dessutom blir uppskattad för det. Uppskattning från andra människor är väl det som trots allt gör en person framgångsrik?

Jag läste så sent som imorses en artikel där man beklagade sig för att det föds färre barn i Europa. Att det skulle vara en orsak till att man tar emot fler invandrande från andra länder, för att på något sätt göra bot för att kvinnor i hemlandet inte skapar familj.

Jag förstår inte varför det har blivit så att kvinnor har pressen att skapa karriär precis som männen. Visst det är inte fel i det, samtidigt kan jag tänka att: vi är inte lika, oavsett hur mycket man försöker. Historien och vetenskapen talar ju sitt språk.

Studier-Karriär-Familj. Är det så det är tänkt att se ut? Intrycken från omvärlden säger mig det. Kan man inte lika gärna kasta om det? Studier-Familj-Karriär. Blir det fel? Är man mindre eftertraktad på arbetsmarknaden om man väljer den vägen? Kanske ser företagen en som förlegad? Att kunskaperna nog en gång fanns där men försvann bland bröstmjölk och barnmat?

Det borde inte, och det finns inte ett sätt som är ”rätt”. Alla måste ju få gå sin egen väg. Eller?

Responses

  1. Tror personligen inte på rätt eller fel väg. Har egen erfarenhet av att göra egna aktiva val som har inneburit Familj-Studier-Karriär. Fullständigt ”fel” ordning! Karriären har kommit av sig själv, visserligen har jag gjort aktiva val i sökandet av tjänster men målet har aldrig varit att göra karriär snarare att ha ett intressant arbete.

    Jag tror att du är inne på kloka tankar. ”Rätt” val är de val som känns relevanta för dig själv och din närmaste omgivning. Om vi gör prioriteringar och val som känns riktiga så har vi gjort det bästa av de möjligheter som erbjuds. Då tror jag att man minskar risken att bli bitter i framtiden över att man inte tog de chanser och möjligheter som man verkligen ville pröva.

    Mina aktiva val har gjort att jag lever ett oförskämt bra liv, med härliga barn som blivit fantastiska unga vuxna människor som ”plockat in” nya familjemedlemmar som bidrar till mångfalden. Som bonus har jag ett fantastiskt arbete som stimulerar och utmanar. Kan det bli bättre?

    Samtidigt kan jag känna förståelse för kvinnor som utbildat sig och har ett givande och intressant arbete. Det är lätt att ”fastna” i ett arbete som ger mycket, tiden går fort och då kan det nog bli så att barnanskaffning inte blir prioriterat. Kanske hade jag kunnat drabbats av detta om jag gjort mina val i en annan ordning…


Kommentera

Kategorier

