Skrivet av: JMB | juni 5, 2009

Spelet | Neil Strauss

9127087956

”Detta är en sann historia. Det hände på riktigt. Män kommer att förneka det. Kvinnor kommer att betvivla det. Men jag ger er sanningen här, naken, sårbar och störande verklig. Jag ber om er förlåtelse på förhand. Hata inte spelaren … hata spelet.”

En reportagebok som kan läsas både som en handbok i hur man får kvinnor på fall och en provocerande berättelse om författarens egen förvandling från groda till prins...” . Så skriver Adlibris om den här boken.

 

Den här typen av skönlitteratur (för det kan man nog kalla den) är inte typiskt för vad jag brukar läsa. Det märktes också nu efteråt, visst jag läste den från pärm till pärm men intressant? Skulle jag nog inte påstå.

Den handlar om Neil och hur han blir en del i en nätgemenskap vars huvudsakliga syfte är att rapportera till varandra om olika raggningsförsök på tjejer. Man skulle kunna anta att den är rätt ”intim” i vissa perioder och delvis är den nog det. Men överlag får jag ingen koppling till texten, jag ”sugs” inte in i berättelsen så som man ofta uttrycker sig över skönlitterära verk.

Att det trots allt är en reportagebok är för mig svårt att ta in. Texten var plan, utan klimax och att det skulle vara något som faktiskt hänt är för mig än mindre trovärdigt när man tänker att Neil Strauss alltså skulle skriva om sig själv. Visst, vi lever i en värld där sexuellt umgänge hos många inte ses som något speciellt förbehållet två människor som känner varandra sedan innan.

Överlag är den väldigt, för att summera, manlig. Vilket kanske också är anledningen till att jag inte kommer att läsa uppföljaren.

Kommentera

Kategorier

