Skrivet av: JMB | juni 2, 2009

Arbetsdag | 2

Idag kom datorn som var väntad. Men problem kvarstår i form av programvara och nätverksinställningar bland annat. Det talades om att jag kan få behöva vänta tills dess att min chef är tillbaka från Indien, om två veckor, innan allt är i ordning. Det känns fortfarande rätt tafatt, jag ägnat dagen mestadels med att lyssna och observera, som man så fint uttrycker. Däremot har jag kunnat samla på mig ytterligare information och ökat min förståelse något för projektet och stationens uppbyggnad.

Blackwater ligger i New Mexico och HVDC-stationen till vilken uppgraderingen av kontrollsystem ska gå till är speciell på flera sätt. Ska försöka förklara så gott jag kan av det jag vet. HVDC (High Voltage Direct Current) kan sägas bestå av två AC-to-DC konverterare på var sin sida av DC-överföringen. Blackwater är en typ som kallas Back-to-Back-station, detta för att de två konverterarna helt enkelt sitter rygg i rygg och inte har någon ledning emellan. Back-to-Back är det vanligaste sättet att koppla samman två osynkroniserade nät eller för att byta frekvensnivå varav Blackwater är den tidigare.

Back-to-Back

Det som är speciellt med Blackwater-projektet är delvis den kopplingen mellan konverterarna som kan kopplas till/från. När den är från överförs effekt mellan de två AC-näten medans när den är till kopplar bort den vänstra sidan och kör endast en konverterare. Den senare konfigurationen används för att hålla stabil spänningsnivå i det tillkopplade AC-nätet.

Vidare kan ses på skissen att transformatorerna har, inte tre, utan fyra lindningar. Generellt kan man säga att transformatorn är en så kallad ”three phase four winding”. Den mindre lindningen går separat till filter- och shuntreaktor-bankerna. Detta sätt att begränsa spänningen till bankerna (bus) gör att man kan ha betydligt mindre storlek på filter och shuntreaktorer.

De tyristorsymboler (som kan liknas vid dioder) representerar ventilhallarna för anläggningen.

Kommentera

Kategorier

