Skrivet av: JMB | maj 28, 2009

Den bok som jag köpte idag

Det är torsdag idag. Förmiddagen gick fort, vi hann till och med att förtidsrösta för euvalet (!). Vem jag röstade på? Det säger jag inte, gissa om ni vill. Det sista jag hade tänkt mig idag var att köpa en bok. Dels för att jag redan har ett gäng böcker hemma som står helt olästa i bokhyllan och dels för att jag redan sett ut två andra böcker att beställa inom en framtid inte allt mycket senare från nu. Jag kan ju erkänna att jag satt och läste i den nya boken redan nu, tills dess att jag läste ett avsnitt om familjen Vresswijk i kapitel 02.

Jag vet inte så mycket om Cornelis, inte speciellt mycket om hans musik heller. Det finns ju de visor som man naturligtvis kan komma att nynna på emellanåt; Somliga går med trasiga skor eller varför inte Jultomten är faktiskt död. Jag vill minnas att det var en gammal vän till mig vars far samlade på Cornelis LP-skivor, detta ledde ju till att man kom att höra en del rent indirekt.

Det som fick mig att skriva detta inlägget däremot var ju just det kapitel 02 i den bok som jag köpte. Jag har fått intrycket att Cornelis kanske var olycklig i sitt liv, eller deprimerad, kan ju ha fel. Hans syn på en födelsedagspresent till sin pojke kanske dock inte var den mest.. låt säga självklara (om inte annat så är det väl en fin (sorgsen) visa om vietnam). Tänk dig själv, en pojke på nio år får följande visa av sin far:

Nu faller natten
Nu faller bomberna
Nu brinner barnen i hekatomberna
Vad ropar barnen, vad glor de på
B-52, B-52

Nu faller regnet
Från blåa skyarna
Nu brinner barnen i de små byarna
Och farmor brinner som en hund av halm
Det är napalm, det är napalm

Nu kommer morgonen
Över ruinerna
Och genast startar man grävmaskinerna
Säg varför är det sånt gråt och skrik
Man räknar lik, man räknar lik

Kommentera

Kategorier

