Skrivet av: JMB | maj 24, 2009

Änglar och demoner – En personlig recension

Jag, min kära sambo samt en av mina yngre systrar var igår (lördag) på den lokala biografen. Änglar och demoner, som hade premiär förra veckan var målet för kvällen. Jag måste säga att Tom Hanks är en underbar skådespelare (!). IMDB.com beskriver filmen så här:

Harvard symbologist Robert Langdon works to solve a murder and prevent a terrorist act against the Vatican. 

Titeln är väl på ett sätt väldigt abstrakt, det som många kanske kopplar med demoner och änglar idag är väl ofta lite mer konkret. Här skulle jag vilja påstå att i alla fall demonerna är av den mer ”mänskliga” sorten. För att bygga vidare på citatet från imdb och ytterligare öka en eventuell läsares nyfikenhet så är det som citatet menar ”terrorist” snarare syftar till det hemliga sällskapet Illuminati.

Själv har jag försmak för den här typen av genre; mystik (och kanske i viss mån övernaturligt) men samtidigt historisk och vetenskapligt belagda ”stories”. Mycket sevärd film, om man tyckte om den första (Da Vinci-koden). Skulle nog inte påstå att den här var bättre men nog minst lika bra. Så pass att jag nu under uppehållet från studierna på högskolan överväger att läsa böckerna. Man får bara hoppas att dem inte kapat/lagt till för mycket från/till filmen, beror på hur man ser det.

Imponerande hur mycket fakta författare till böcker som dessa bör samla in. En hel del är ju trots allt legender/tro/konspirationsteorier som många av oss faktiskt känner till.

Kommentera

Kategorier

